China flag

De impact van het Corona virus op de logistieke sector

china flag

3 mrt 2020

Graag brengen we u weer op de hoogte van de actuele ontwikkelingen ten gevolge van de Corona crisis.

De impact van het Corona virus op de logistieke sector

In China, behalve in de regio Wuhan, wordt het werk langzaamaan weer opgepakt, fabrieken starten mondjesmaat weer op en de terminals zijn ook weer gedeeltelijk operationeel.
Er is echter nog steeds een groot tekort aan personeel, waaronder chauffeurs en terminaloperators. Terminals en warehouses staan vol en nu fabrieken weer opstarten zal het vrachtaanbod en daarmee het tekort aan capaciteit ook toenemen. Dit alles zorgt voor een enorme achterstand en nog meer vertragingen. Vooral de grote Chinese havens zoals Shanghai, Ningbo en Xingang kampen nu nog met zware congestie. Het zal maanden duren om deze achterstand weg te werken.

Zeevracht Import Azië naar Europa

Nu het bedrijfsleven in China weer op gang komt, neemt ook de vraag naar scheepsruimte snel toe.
Door het enorme aantal geschrapte afvaarten is de capaciteit echter minimaal en we verwachten in de loop van maart dan ook een verhoging in de tarieven voor lading vanuit het Verre Oosten.

Zeevracht Export

Het tekort aan capaciteit heeft uiteraard ook zijn weerslag op de export vanuit Europa. De enorme hoeveelheid blank sailings drijft de tarieven omhoog en de ruimte is schaarser dan ooit.
Behalve vrachtverhogingen wordt er vanaf 1 maart ook een Peak Season Surcharge ingevoerd. De hoogte van deze PSS verschilt per rederij en geldt, vooralsnog, voor vrachten van en naar zowel het Midden, als het Verre Oosten, Australië, Nieuw-Zeeland en het Indian Sub continent.

Een bijkomend probleem is dat de containervoorraad in Europese havens in een snel tempo afneemt wat zorgt voor een nijpend tekort aan equipment. Het tekort aan containers treft niet alleen lading naar het Verre Oosten maar ook alle andere vaargebieden.
Hierdoor is er door de rederijen nog een toeslag in het leven geroepen namelijk de Equipment Imbalance surcharge. De hoogte van de toeslag verschilt per rederij en is van toepassing op een groot aantal trades.

Luchtvracht

Zoals eerder bericht hebben de meeste airlines hun passagiersvluchten naar China, die ook veel vracht meenemen, tot zeker eind maart geschrapt. Vrachtvluchten worden nog wel ingezet, al is het in mindere mate. Ook hier zorgt de beperkte luchtvrachtcapaciteit voor een flinke stijging in de luchtvrachttarieven en een opstapeling van vracht dat nog gevlogen moet worden.

Transport in Europa

Nu de Corona uitbraak ook langzaam uitbreidt binnen de Europese landsgrenzen kan dit binnen afzienbare tijd ook gevolgen gaan hebben voor het transport binnen Europa. Op dit moment gelden er alleen beperkingen voor bepaalde gebieden in Noord- Italië, maar we houden deze ontwikkelingen nadrukkelijk in de gaten.

Wij raden u nogmaals ten zeerste aan om rekening te houden met bovenstaande situatie en tijdig uw planning aan ons door te geven. Wij proberen uw zendingen dan, zoals u van ons gewend bent, tegen de beste condities te verschepen.

We hopen u hiermee weer op de hoogte te hebben gebracht en zijn er vragen staan wij u graag te woord. Hou ook onze website goed in de gaten voor de laatste actualiteiten.