Het efficient houden van supply chains tijdens COVID-19

4 mei 2020

Een derde golf van blanksailngs is inmiddels aangekondigd door 2M, Ocean Alliance and THE alliances. De huidige capaciteitsvermindering, en dan met name die op de Verre Oosten Trade, varieert tussen de 20-en 37% afhankelijk van de rederij. Buiten blank sailings, hebben de verschillende lockdowns op de vaarroutes van en naar Zuid Afrika & India/Pakistan ook een flinke impact. Hieruit blijkt dat de pandemie een bredere impact heeft dan alleen de belangrijkste oost-west vaarroutes.
Momenteel staat de teller op 456 blank sailings, waarvan 342 op deepsea vaargebieden, dit ten gevolge van de Coronavirus pandemie.
De effecten van blank sailings en de verschillende lockdowns hebben een vertraagde impact op de Europese export (backhaul) business van ongeveer 5 weken en zijn daarom relatief beperkt geweest in april. Echter worden er de komende maanden grotere gevolgen voor de toeleveringsketen verwacht. Door de blank sailings worden de maritieme logistieke supply chains steeds onbetrouwbaarder.
Dienovereenkomstig zijn de huidige blanco afvaarten die hieruit voortvloeien schadelijk voor de Europese logistiek en de verladers, omdat het de efficiëntie van de supply chain en de parameters zoals capaciteit, vaarfrequentie, transittijden, aanloophavens en bijbehorende servicekwaliteit vermindert.
Het blijft de vraag of dit had kunnen worden vermeden en wat deze verstoring heeft veroorzaakt.
Het valt niet te ontkennen dat de volumes zijn afgenomen. De grotere schaalvoordelen van megaschepen zorgen er echter voor dat er minder schepen kunnen opereren op een markt van een bepaalde omvang. Onder expediteurs heerst een sterk gevoel dat marktconsolidatie en de introductie van ultragrote schepen in de huidige crisis bijzonder storend zijn voor de toeleverings-ketens.
Met het oog op de sluiting van winkels, bedrijven en fabrieken zoeken expediteurs, terminal-operators en vervoerders, opslag in magazijnen, depots op de terminal en in het achterland.
CLECAT roept vervoerders en terminals op om terughoudendheid te betrachten bij hun praktijken inzake liggelden en het berekenen van detenties.

Bron: CLECAT